Mācīšanās stili

Mācīšanās stili

Ir daudz dažādu teoriju par cilvēka mācīšanās stiliem. Salīdzinājumam ieteicams iepazīties ar vairākiem variantiem, ko piedāvā dažādas teorijas.

Mācīšanās stili (P. Honey un A. Mumford [14]) no Prime the JCI coaching course [35]. 

Mācīšanās cikla posmi

Mācīšanas stils

Eksperimentēšana

Aktīvists: es gribu pamēģināt vēlreiz

Reflektēšana/refleksija

Reflektētājs: man nepieciešams laiks, lai par to padomātu

Teoretizēšana

Teorētiķis: kā tas varētu noderēt vēl citur?

Pārbaudīšana

Pragmatiķis: kā es to pielietošu praksē?

Mācīšanās stili (no L. Lapiņas, V. Rudiņas grāmatas "Interaktīvās mācīšanas metodes", modificēti pēc P. Honey un A. Mumford),[27] 

 

Stila raksturojums

Stila pārstāvjiem patīk

Stila pārstāvjiem nepatīk

Pārveidojošais stils (konkrētā pieredze)

Labi spēj praktiski izmantot idejas, spēj koncentrēties uz konkrētām problēmām, nav pārlieku emocionāli, daudz labāk sakaras ar lietām nekā ar cilvēkiem

Dalīties izjūtās un pieredzē, citu atsaucība, zināšanu lietošana, risinot dažādas problēmas, patstāvīga domāšana un autonomija.

Teorētiskās lekcijas, lasīšana.

Izplatošais stils (refleksīvā novērošana)

Spēcīgākā puse ir pieredze un novērošana, dzīvi interesējas par citiem cilvēkiem, ir jūtīgi un apveltīti ar iztēli.

Eksperimentēt, vērtēt pēc ārējiem kritērijiem, nepieciešamas laiks pārdomām.

Diskusijas, lomu spēles, citu dalībnieku vērtējums, reglamentētas nodarbības.

Piesavinošais stils (abstraktā konceptualizācija)

Prot veidot teorētiskus modeļus, savas zināšanas veido, apvienojot novērojumus un izpratni, saista abstraktas teorijas, maz interesējas par cilvēkiem.

Veidot teorijas, balstoties uz personiskajiem pētījumiem, teorētiski apsvērumi, tabulas, līknes, sistematizētas nodarbības.

Vingrinājumu grupās, lomu spēles, dalīšanās personiskajās izjūtās.

Pielāgojošais stils (aktīvā eksperimentēšana)

Spēcīgākā puse ir pieredze un eksperiments, prot tos lietot jaunas pieredzes iegūšanai, problēmu risināšanai izmanto kļūdu un meklējumu metodi, mīl riskēt, ir labi organizatori.

Diskusijas mazās grupās, projekti, citu dalībnieku atsaucība, uzdevumi, kas veicami pēc nodarbībām, risināt praktiskas problēmas, prasmes vingrinājumu.

Lekcijas, darba novērtējums, pārāk stingra uzraudzība.

Jo aktīvāk cilvēks mācās, jo zināšanu līmenis ir augstāks. To parāda attēls “Mācīšanas metodes un zināšanu efektivitāte”, kas demonstrē dažādu mācību metožu izmantošanas un zināšanu efektivitātes saistību.

Mācīšanas metodes un zināšanu efektivitāte [35]

ASV Nacionālais pamatprasmju institūts (National Institute for Literacy's) pieaugušo pamatprasmēm un mūžizglītībai definējis standarti nākotnē [11] – skat., attēlu “Nākotnes standarti pieaugušo pamatprasmēm un mūžizglītībai”

Attēls. Nākotnes standarti pieaugušo pamatprasmēm un mūžizglītībai

 Pēc Learning style in Action (LSA) datiem ir 49 individuālie elementi, kas sakārtoti sešās zonās un attēloti kā piramīdas slāņi. Četrus apakšējos piramīdas slāņus nosaka cilvēka bioloģiskais un ģenētiskais pamats, bet divus augšējos veido dzīves laikā iemācītais.

Kreisā/labā smadzeņu pusložu dominante
parāda secīgu vai vienlaicīgu/simultānu smadzeņu darbības stratēģiju,
nosaka reflektīvu vai impulsīvu domāšanas veidu, kā arī
visaptverošu analītisku vai holistisku/globālu mācīšanās stilus.

Sajūtu modalitāte
ietver
dzirdes (dzirdēšana, runāšana, iekšējais dialogs)
vizuālo (izlasīšana, ieraudzīšana, vizualizācija)
taktilo/taustes (manipulācija, pieskaršanās) un
kinestēzisko (darīt, sajust) sajūtu izvēli

Fiziskās vajadzības
nosaka
mobilitātes nepieciešamību (iespēja izvēlēties pārvietoties vai nepārvietoties),
pārtikas uzņemšanu (ēst, skrubināt, dzert, košļāt utt.) un
dienas ritma (personiskie bioritmi) izvēli

Vide
iespēja izvēlēties
skaņas fonu (nepieciešamība pēc mūzikas vai citas skaņas vai klusuma izvēle)
gaismu (vajadzība pēc spilgta vai matēta apgaismojuma)
temperatūru (vajadzība pēc aukstuma vai siltuma)
darba telpu (formāla vai neformāla/komfortabla dizaina izvēle )

Sociālais sadalījums grupās
ietver
iespēju izvēlēties strādāt vienatnē vai pārī, kopā ar līdzgaitniekiem vai komandā, vai kāda cita pārvaldībā (vēlme mācīties skolotāja vai citu vadībā)

Attieksmes
parāda
motivāciju (iekšējā vai ārējā motivācijā mācīties),
neatlaidību (augsta, nepastāvīga vai zema),
pakļaušanos (pakļaušanās vai nepakļaušanos/nedisciplinētību),
struktūru (patstāvīgs vai nepatstāvīgs, prasa vadošus norādījumus no citiem),
daudzveidību/dažādību (nepieciešama rutīna vai pārmaiņas/dažādība).[28].

Jau kopš tā laika, kad Bendžamins Blūms un viņa kolēģi publicēja darbu “Izglītības galveno uzdevumu klasifikācija: kognitīvā sfēra”, izglītības programmu veidotāji identificē galvenos uzdevumus pēc to tipiem – piemēram, zināšanu, prasmju vai attieksmju galvenie uzdevumi – un dažkārt pēc to sarežģītības pakāpes [6]. Blūms ar kolēģiem izšķīra trīs sfēras – kognitīvo. afektīvo un psihomotoro. Kognitīvajai sfērai viņi pieskaitīja:

zināšanas,
saprašanu,
izmantošanu,
analīzi,
sintēzi un
vērtēšanu.

Roberts Ganje (Gagne) ieteica kognitīvajā sfērā iekļaut tādas kategorijas kā informācija, konkrēti jēdzieni, definēti jēdzieni, principi, problēmu risināšana un kognitīvā stratēģija [12]. Bez šīm divām ir vēl daudz citu klasifikāciju. Taču svarīgākais tomēr ir izvēlēties to, kurus cilvēka pieredzes aspektus mēs uzskatām par vērtīgiem. Var izmantot klasifikāciju, kas par svarīgāko cilvēka dzīvē uzskata zināšanu apguvi, domāšanas izkopšanu, darbošanos, sajušanu un izjušanu, izaugsmi. pieredzes bagātināšanu un cilvēka paša esamību [34, 72].

Pazīstama ir amerikāņu zinātnieka D.A. Kolba metodika, ar kuras palīdzību, var noteikt savu mācīšanās stilu. Viņš piedāvā četras mācīšanās stilu kategorijas:

Konkrētā pieredze (KP)

Iegūstot zināšanas, persona izmanto savu pieredzi, kas galvenokārt balstās uz izjūtām. Šīs personas parasti ir “orientētas uz cilvēkiem”. Šādi cilvēki uzskata, ka teorijas apguve nav īstais ceļš, un katru situāciju grib uzskatīt par īpašu. Vislabāk viņi mācās no konkrētiem piemēriem un pieredzes. Šie cilvēki maz uzticas autoritātēm, labprāt lieto atgriezenisko saikni, mīl diskutēt.

Abstraktā konceptualizācija (AK)

Piemīt analītiska pieeja mācību procesam, kas lielā mērā balstīta uz loģisku domāšanu un racionālu vērtējumu. Šādi cilvēki ir orientēti uz lietām un simboliem, nevis uz citiem cilvēkiem. Vislabāk viņi zināšanas apgūst bez citu palīdzības, bez autoritātes vadībā, kad uzsvars tiek likts uz teoriju un sistemātisku analīzi. Atkārtoti vingrinājumi un attēlošana šiem cilvēkiem dod mazu labumu, tie pat apgrūtina mācīšanos.

Aktīvā eksperimentēšana (AE)

Apveltīti ar aktīvu, enerģisku pieeju mācībām, kuras pamatā ir eksperiments. Šādi cilvēki vislabāk apgūst zināšanas, ja var iesaistīties dažādos projektos, mājas uzdevumos, diskusijās mazās grupās. Necieš pasīvas mācīšanās metodes, piemēram, lekcijas. Parasti tās ir ekstravertas personas.

Refleksīvā novērošana (RN)

Raksturīga objektīva un noteikta pieeja mācībām. Šādi cilvēki parasti, balstoties uz uzmanīgiem novērojumiem, izstrādā savu personisko spriedumu un labprāt mācībām izvēlas tādu mācību veidu kā lekcijas, kas ļauj ieņemt novērotāja pozīciju. Parasti tās ir intravertas personas.

Zinot šīs četras mācīšanās stilu kategorijas, var secināt, ka pie “Konkrētās pieredzes (KP)” pārstāvjiem var pieskaitīt tos cilvēkus, kuru psiholoģisko tipu ietekmē emocionalitāte. Pie “Abstraktās konceptualizācijas (AK)” vairāk piederēs tie cilvēki, kam ir izteikta loģika. Ņemot vērā, ka “Aktīvās eksperimentēšanas (AE)” stilu pārsvarā pārstāv ekstraverti, bet “Refleksīvo novērošanu (RN)” – intraverti, var veidot sakarību starp mācīšanās stilu kategorijām un Junga piedāvātajiem cilvēku psiholoģiskajiem tipiem – skat., attēlu “Sakarība starp mācīšanās stilu un cilvēka psiholoģisko tipu”. [25, 68-69. lpp.]

Attēls. Sakarība starp mācīšanās stilu un cilvēka psiholoģisko tipu.

Mācīšanās stili saistībā ar daudzpusīgām spējām
(pēc H. Gardnera, [13]).No grāmatas T. Koķe. "Pieaugušo izglītības attīstība: raksturīgākās iezīmes". [23, 47. lpp].

Spējas

Patīk

Izdodas

Mācās

Lingvistiskās

lasīt, rakstīt, stāstīt

atcerēties vārdus, nosaukumus

artikulējot, klausoties, skatoties

Matemātiski loģiskās

eksperimentēt, operēt ar skaitļiem, uzdot jautājumus, analizēt piemērus

rēķināšana, apspriešana

dalot kategorijās, klasificējot, abstrahējot

Telpiskās

zīmēt, būvēt, skatīties attēlus, filmas

iztēle, intuīcija, mozaīkas(pušļu) salikšana, kartes lasīšana

iztēlojoties, sapņojot, strādājot ar krāsām

Muzikālās

dziedāt, klausīties mūziku, spēlēt instrumentus

uztvert skaņas, atcerēties melodijas, ievērot ritmu un laiku

balstoties uz ritmu, melodiju

Ķermeniski kinētiskās

taustīt, runāt, izmantot ķermeņa valodu

fiziskās aktivitātes

taustot, kustoties, apgūstot zināšanas ar ķermenisku izjūtu palīdzību

Starppersonu

iegūt daudz draugu, iekļauties grupā

saprasties, vadīt citus, risināt konfliktus

daloties pieredzē, salīdzinot, sadarbojoties

Intrapersonu

būt vienpatim

pārzinot sevi, koncentrēties uz savām izjūtām

strādājot individuāli, ir nepieciešama personiska telpa

Mācīšanās stili
(M. Mosston, S. Ashworth, 1986 [32]). No grāmatas T. Koķe. "Pieaugušo izglītības attīstība: raksturīgākās iezīmes". [23, 48. lpp].

Komandējošais stils

autoritārs, uz skolotāju centrēts

Praktiskais stils

autoritārs, uz skolotāju centrēts, akcents uz vingrinājumiem

Savstarpējais stils

pāru darbs

Paškontroles stils

skolotājs izvirza uzdevumu, studējošais izpilda un pats novērtē

Ietveršanas stils

diferencēta pieeja katram auditorijā

Vadītās atklāsmes stils

piedāvāto jautājumu un uzdevumu ietvaros studējošais patstāvīgi meklē atbildes

Diverģences stils

jaunu alternatīvu pieeju, risinājumu rosināšana

Individuālās programmas stils

balstoties uz iepriekšējām zināšanām un pieredzi, studējošais tiek stimulēts organizēt savu darbu skolotāja vadībā

Studenta ierosmju stils

studējošais pats tiek stimulēts organizēt savu mācīšanās pieredzi, skolotājs viņu atbalsta

Pamācības stils

pilnīga patstāvība

Mācīšanās stili un dalībnieku līdzdalība
(B. Barnes et al., 1987, [4]). No grāmatas T. Koķe. "Pieaugušo izglītības attīstība: raksturīgākās iezīmes". [23, 49. lpp].

 

Slēgtais

Ierobežotais

Atvērtais

Saturs

stingri noteikts, nav maināms

skolotājs pārrauga tēmu un uzdevumus, ir skaidri kritēriji

katrs jautājums tiek pārrunāts, tiek pieņemts kopīgs lēmums

Akcents

dogmatiskas zināšanas, formālas prasmes, vienkāršota pieeja

skolotājs nosaka virzību, taču dažas studējošo idejas tiek atzītas

pamatojuma kopīgi meklējumi, studējošo idejas nopietni respektētas

Studējošo darbība

pieņemt piedāvāto, darboties tradicionālā veidā

skolotāja domas izpratne, hipotēžu veidošana, pārbaudes darbu izpilde

mērķu un metožu kritiska apspriešana, dalīta atbildība par satura apguvi un kritērijiem

Jēdzieni

autoritāte, precīza norise un pareizas atbildes

norises un kritēriju apspriešanas iespējas

atbilstība, studējošo prioritāšu kritiska apspriešana

Metodes

izskaidrošana, pieraksti, individuāli uzdevumi, skolotāja vērtējums

izskaidrošana, apspriežot izteiktos priekšlikumus, problēmu risināšana, rezultātu kopīga apspriešana, skolotāja gala izvērtējums

grupas diskusija un lēmuma pieņemšana par mērķiem un kritērijiem, studējošie plāno un izpilda darbu, prezentē to, novērtē sasniegumus

Lapu atjaunoja Mārtiņš Pētersons
EU ESF LU LU BF Latvijas Daba 29.02.2008