Cilvēka mācīšanās motīviIzšķir iekšējo un ārējo motivāciju (sociālie, sabiedriskie, ekonomiskie faktori). Ārējās motivācijas gadījumā uzvedību nosaka personības ieinteresētība darbībā, sevis izrādīšanā. Iekšējā motivācija veicina personības pašattīstību. Cilvēka attīstību,
darbību un uzvedību nosaka viņa vajadzības. Katram cilvēkam, pēc amerikāņu
psihologa A. Maslova domām [30], ir šādas vajadzības: fizioloģiskās,
eksistenciālās, sociālās, prestiža, izziņas, estētiskās, pašrealizācijas.
Cilvēka vajadzības sakārtotas hierarhiski, veidojot vajadzību piramīdu. Katra augstāka līmeņa vajadzība kļūst aktuāla tikai tad, ja kaut vai minimālā līmenī ir apmierinātas zemāko līmeņu vajadzības. Neapmierinātās vajadzības ir paši spēcīgākie cilvēka darbības virzītāji un motivatori. [16] Sīkāk par
Abrama Maslova darbību Tātad cilvēku motivē:
vajadzības; Vajadzības ir motivācijas pamatā. Tās varētu uzskatīt arī par iedzimtiem instinktiem. Vēlmes nav tik svarīgas kā vajadzības, bet tās var būt arī ietekmīgs spēks, kas piešķir cilvēka dzīvei vajadzīgo virzienu un enerģiju. Bailes cilvēkam liek rīkoties, darīt kaut ko citādāk vai nedarīt neko, lai izvairītos no sekām. Draudi var tikt kvalificēti kā ārējie spēki, kas iedarbojas uz mums. Pedagoga mērķis
ir palīdzēt pieaugušajam: Lai
veidotos sekmīgas mācīšanās pieredze, Kādi
faktori var traucēt pieaugušā mācīšanos?
|
||||||||||||||||||||||||||||
|