Cilvēka mācīšanās motīvi

Cilvēka mācīšanās motīvi

Izšķir iekšējo un ārējo motivāciju (sociālie, sabiedriskie, ekonomiskie faktori). Ārējās motivācijas gadījumā uzvedību nosaka personības ieinteresētība darbībā, sevis izrādīšanā. Iekšējā motivācija veicina personības pašattīstību.

Cilvēka attīstību, darbību un uzvedību nosaka viņa vajadzības. Katram cilvēkam, pēc amerikāņu psihologa A. Maslova domām [30], ir šādas vajadzības: fizioloģiskās, eksistenciālās, sociālās, prestiža, izziņas, estētiskās, pašrealizācijas. Cilvēka vajadzības sakārtotas hierarhiski, veidojot vajadzību piramīdu.
Sk. internetā (http://facultyweb.cortland.edu/~ANDERSMD/MASLOW/HIER.HTML)

Katra augstāka līmeņa vajadzība kļūst aktuāla tikai tad, ja kaut vai minimālā līmenī ir apmierinātas zemāko līmeņu vajadzības. Neapmierinātās vajadzības ir paši spēcīgākie cilvēka darbības virzītāji un motivatori. [16]

Sīkāk par Abrama Maslova darbību
http://www.psy.pdx.edu/PsiCafe/KeyTheorists/Maslow.htm#About

Tātad cilvēku motivē:

vajadzības;
vēlēšanās;
bailes;
draudi.

Vajadzības ir motivācijas pamatā. Tās varētu uzskatīt arī par iedzimtiem instinktiem. Vēlmes nav tik svarīgas kā vajadzības, bet tās var būt arī ietekmīgs spēks, kas piešķir cilvēka dzīvei vajadzīgo virzienu un enerģiju. Bailes cilvēkam liek rīkoties, darīt kaut ko citādāk vai nedarīt neko, lai izvairītos no sekām. Draudi var tikt kvalificēti kā ārējie spēki, kas iedarbojas uz mums.

Pedagoga mērķis ir palīdzēt pieaugušajam:
apmierināt viņa vajadzības;
sasniegt viņa vēlēšanos;
kontrolēt/vadīt viņa bailes;
rīkoties draudu situācijās.

Lai veidotos sekmīgas mācīšanās pieredze,
jābūt iemeslam mācīties,
vēlmei to darīt,
jābūt gatavam mācīties.

Kādi faktori var traucēt pieaugušā mācīšanos?
Bailes no kļūdīšanās.
Bailes no pārmaiņām. Tiklīdz pieaugušais ir ārpus komforta zonas, viņš jūtas nepatīkami.
Bailes no panākumiem. Pieaugušā ļoti iespējams ir saglabājušās atmiņas no skolas laikiem, kad būtiskākais bija – ne ar neizcelties no pārējiem grupas biedriem.
Barjera starp pedagogu un studējošo.
Tēmas nozīmīgums. Pieaugušais nemācīsies to, kas viņam nav vajadzīgs, nebūs izmantojams, liekas neinteresants un pārāk sarežģīts.

 

Lapu atjaunoja Mārtiņš Pētersons
EU ESF LU LU BF Latvijas Daba 29.02.2008