Pieaugušo izglītības likumsakarības

Pieaugušo izglītības likumsakarības

Kā norāda T. Koķe [23, 24], tad būtiskākās pieaugušo izglītības likumsakarības ir:

Pirmkārt,
mācīšanās procesā tiek nodrošināta studējošā pašrealizācija, sākot ar mācīšanās mērķu izvirzīšanu, mācīšanās materiālu un metožu izvēli, rezultātu novērtēšanu. Ja pieaugušajiem tiek dotā iespēja izvēlēties, pieņemt lēmumu un atbildēt par savu izvēli, tad cilvēks kļūst patstāvīgāks, arī pildot savus profesionālos pienākumus darbā.

Otrkārt,
izglītības procesā tiek akcentēta kritiskā refleksija. Tā balstās uz trim savstarpēji saistītiem procesiem:

uz izmainītiem iepriekš nekritiski pieņemtiem pieņēmumiem, kas tika uztverti kā pašsaprotami;
uz atklātām alternatīvām iepriekš pieņemtajām idejām, darbībām un spriedumiem;
uz jēgas neatbilstības atklāsmi.

Kritiskās refleksijas attīstības rezultātā paplašinās indivīda apziņas sfēra, viņš atsakās no viennozīmīgiem spriedumiem, kļūst radošāks, grūtāk manipulējams.

Treškārt,
pieaugušo mācīšanās procesā maksimāli izmantojama studējošā paša pieredze. Svarīgi ir zināt, ka izziņas paplašināšana, sevišķi pieaugušajiem, lielā mērā balstīta uz pieredzes paplašināšanu. Pieredze var būt divējāda:

pašpieredze, ko cilvēks iegūst ar tiešās uztveres palīdzību;
pastarpināta pieredze, ko iegūst ar valodas un komunikāciju starpniecību – visbiežāk tā ir citu cilvēku pieredze.

Apzinoties, ka pašpieredzes pilnveidošanos nosaka cilvēka iekšējais konflikts starp esošo pieredzi un jaunajām vajadzībām, pedagoga uzdevums ir sekmēt šī iekšējā konflikta atklāšanu un apzināšanos sevī, kas ir stimuls tālākizglītības motivācijai.

Ceturtkārt,
pieaugušo izglītībā tiek nodrošināta iespēja mācīties mācīšanos. Cilvēkam rodas izpratne par to, kā mācīties, kā tas notiek, ka viņš zina, to ko viņš zina. Paplašinās kompetence un patstāvīgās izziņas iespējas.

 

Lapu atjaunoja Mārtiņš Pētersons
EU ESF LU LU BF Latvijas Daba 29.02.2008