LU Bioloģijas fakultāte

LU Bioloģijas fakultāte - bioloģijas skolotāja tālākizglītībai

Skolotāju tālākizglītības programmas “Bioloģijas skolotāja kvalifikācijas paaugstināšana”

(Informācija Pedagogu tālākizglītības programmu katalogā
http://isec.gov.lv/cedu/kat/c03.shtml
)

Programmas apjoms 72 stundas
Realizācijas laiks 22.10.2002. – 25.05.2003

Programmas mērķis: paaugstināt bioloģijas skolotāja profesionālo meistarību

Plānotie rezultāti:

prasme pilnveidot un īstenot bioloģiju atbilstoši Valsts pamatizglītības standartam, attīstot izpratni par bioloģijas priekšmeta satura mūsdienu aktualitātēm;

izpratne par tām bioloģijas problēmām, kuru saturs mainījies pēdējo desmit gadu laikā;

prasme izvēlēties un lietot efektīvākas mācību metodes (lauka praksi, eksperimentu, zinātnisko pētījumu) un līdzekļus (informācijas tehnoloģijas) bioloģijas satura realizācijā;

izpratne par bioloģijas priekšmeta zināšanu nozīmi skolēna izglītībā, veidojot prasmes, attieksmi un domāšanu, lai nodrošinātu sabiedrības ilgtspējīgu attīstību, apgūstot dabas, sociālās vides un cilvēka dzīvesdarbības mijsakarības.

Nodarbību tēmas

Tematika ar īsu satura anotāciju

Stundu skaits

Īstenošanas forma

I Ievaddaļa

Informācija par tālākizglītības programmas mērķiem, uzdevumiem un norisi. Bioloģijas priekšmets, tā sniegtās zināšanas. Skolēnu zināšanu raksturojums. Starptautisko un vietējo olimpiāžu rezultāti, to analīze.

2

lekcija

II Programmas teorētiskā daļa

Galvenais uzsvars šajā daļā tiek likts uz mūsdienu aktualitātēm atsevišķās bioloģijas tēmās.

Augu sistemātikas problēmas. Latvijas augi, to sistemātika.

2

lekcija

Indīgie augi un sēnes. Sēņu sistemātika, sistemātikas problēmas.

2

lekcija

Latvijas aizsargājamās teritorijas un aizsargājamie augi, sēnes.

2

 

Augu aizsardzības problēmas pasaulē un Latvijā. Sarkanā grāmata, tās veidošanas principi, kritēriji, struktūra. Latvijas Sarkanā grāmata. Sugu un biotopu izplatības un aizsardzības savstarpējā saistība. Starptautiskās vienošanās par augu sugu un biotopu aizsardzību, starptautiskā sadarbība. Bioloģiskā daudzveidība. Latvijas biotopi – to veidošanās, attīstību noteicošie faktori un aizsardzības aktualitātes. ES likumdošana Latvijas biotopu aizsardzībā.

4

lekcija

Dzīvnieku sistemātikas problēmas. Jaunākais Latvijas dzīvnieku valsts izpētē.

2

lekcija

Jaunākais dabas aizsardzības likumdošanā.

2

lekcija

Latvijas ievērojamākie dabaszinātnieki.

2

lekcija

III Programmas metodiskā daļa

Šajā programmas daļā tiek piedāvāts teorētisks mācību metožu apskats izmantošanai bioloģijas mācību stundās, kā arī kritēriju izstrāde, pēc kuriem var novērtēt skolēna darbu praktisko nodarbību laikā

Bioloģijas mācību stundu metodika. Bioloģijas priekšmeta saturs un metodes. Bioloģijas stunda. Ārpusklases un ārpusskolas bioloģijas mācību formas. Mācību metodes: lauka prakse, interaktīvās mācību metodes (grupu darbs, grupu projekti, diskusijas, debates, radošie semināri, lomu spēles u.c.)

2

lekcija

Skolēna zinātniskā darba izstrāde.

Zinātniskais darbs, tā izstrāde un organizācija. Tipiskās skolēna zinātnisko darbu kļūdas.

2

lekcija

Šūnu bioloģija.

Galvenās koncepcijas šūnu bioloģijā: šūnu struktūra un metabolisms. Praktiskā daļa: Laboratorijas darbi, kas atspoguļo galvenās koncepcijas. Laboratorijas eksperimentu organizēšanas metodes: praktisko iemaņu attīstīšana, rezultātu savākšanas metodes, rezultātu demonstrācijas metodes, rezultātu analīzes metodes, eksperimentu plānošanas metodes. Skolēna praktiskā darba novērtēšanas kritēriji.

8

lekcija, praktiskais darbs

Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas elementi bioloģijas stundās - mikroorganismu ekoloģiskā un tautsaimnieciskā loma. Vīrusi. Iedzimtības informācijas saglabāšana un evolūcijas molekulārais līmenis. Jaunās biotehnoloģijas pamats – iedzimtības materiāla pārveidošana ārpus organisma. Mikroorganismu, augu, dzīvnieku klonēšana – bioloģiskās un ētiskās problēmas. Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas elementi veselības mācības stundās – mikroorganismi, epidēmijas, infekciju izplatības ceļi. HIV bioloģija un AIDS apkarošanas problēmas. Imunitātes pamatjēdzieni. Jaunās un atkal parādījušās infekcijas.

4

lekcija

Mācību materiāli bioloģijā un vides izglītībā Internetā. Vispārējs priekšstats par Internetā esošajiem materiāliem (bibliotēku un izdevniecību datu bāzes, periodika, svarīgākās ar vides un dabas aizsardzības jautājumiem saistītās organizācijas, mācību stundu plāni, programmas un izstrādātie materiāli, nozīmīgākie vides izglītības projekti pasaulē. Skolēnu iesaistīšanās kopējos vides izglītības projektos Latvijā. Interneta izmantošana skolotāju ikdienas darbā (Latvijas izglītības informatizācijas sistēmas projekts, Interneta resurspunkts “Latvijas daba”, Virtuālā sugu enciklopēdija u.c.)

4

lekcija

Vides zinību integrācija bioloģijā
Pamatprasības un pamatprincipi, plānojot vides zinību satura integrāciju skolas mācību programmā. Vides zinību satura integrācijas metodes: starppriekšmetu saikne (cross-curriculum), priekšmetiskā (vienā vai vairākos mācību priekšmetos). Metodes un paņēmieni starppriekšmetu tēmu plānošanā (mācību satura izstrāde, pamatojoties uz kādu noteiktu tēmu, sagatavotas matrices izmantošana, atslēgas vārdu lietošana utt.). Atsevišķu tēmu integrācijas piemēri, to izstrāde un analīze. Vides zinību satura integrēšanas nozīme.

2

lekcija

IV Programmas praktiskā daļa 

Galvenais akcents tiek likts uz praktiskajām nodarbībām, ietverot gan laboratorijas darbus, gan praktiskās nodarbības dabā, gan darbu ar datoru

Šūnu bioloģija. Datoru izmantošana laboratorijas darbos.

6

laboratorijas darbs

Augu noteikšana un biotopu pazīšana.*

Kā pēc sugām un struktūrām novērtēt biotopu nozīmīgumu, aizsardzības nepieciešamību un nepieciešamos aizsardzības pasākumus?

8

praktiskie darbi dabā

Interneta un multimediju tehnoloģiju izmantošana bioloģijas mācību stundās: Interneta ABC. Interneta resurspunkts “Latvijas daba”. Materiāla meklēšanas iespējas tīklā. Meklētāju veidi, meklēšanas nosacījumi. Atrastā materiāla saglabāšana un nokopēšana, izmantošanai mācību stundu sagatavošanai vai arī mācību stundā. Izdales un prezentācijas materiālu izveide un noformēšana. Materiālu demonstrācija, izmantojot kodoskopu un datortehniku: LCD paneli, LCD projektoru.

18

lekcijas, praktiskie darbi ar datoru

Kopīgais stundu skaits

72

 

 

Lapu atjaunoja Mārtiņš Pētersons
EU ESF LU LU BF Latvijas Daba 29.02.2008