LU Bioloģijas fakultāte
(Informācija
Pedagogu tālākizglītības programmu katalogā
http://isec.gov.lv/cedu/kat/c03.shtml)
Programmas
apjoms 72 stundas
Realizācijas laiks 22.10.2002. – 25.05.2003
Programmas mērķis:
paaugstināt bioloģijas skolotāja profesionālo meistarību
Plānotie
rezultāti:
prasme pilnveidot un īstenot bioloģiju atbilstoši Valsts pamatizglītības
standartam, attīstot izpratni par bioloģijas priekšmeta satura mūsdienu
aktualitātēm;
izpratne par tām bioloģijas problēmām, kuru saturs mainījies pēdējo
desmit gadu laikā;
prasme izvēlēties un lietot efektīvākas mācību metodes (lauka praksi,
eksperimentu, zinātnisko pētījumu) un līdzekļus (informācijas tehnoloģijas)
bioloģijas satura realizācijā;
izpratne par bioloģijas priekšmeta zināšanu nozīmi skolēna izglītībā,
veidojot prasmes, attieksmi un domāšanu, lai nodrošinātu sabiedrības ilgtspējīgu
attīstību, apgūstot dabas, sociālās vides un cilvēka dzīvesdarbības
mijsakarības.
Nodarbību tēmas
Tematika ar īsu satura anotāciju |
Stundu skaits |
Īstenošanas forma |
I Ievaddaļa |
Informācija par tālākizglītības programmas
mērķiem, uzdevumiem un norisi. Bioloģijas priekšmets, tā sniegtās
zināšanas. Skolēnu zināšanu raksturojums. Starptautisko un vietējo
olimpiāžu rezultāti, to analīze. |
2 |
lekcija |
II Programmas teorētiskā daļa |
Galvenais uzsvars šajā daļā
tiek likts uz mūsdienu aktualitātēm atsevišķās bioloģijas tēmās. |
Augu sistemātikas problēmas. Latvijas augi,
to sistemātika. |
2 |
lekcija |
Indīgie augi un sēnes. Sēņu sistemātika,
sistemātikas problēmas. |
2 |
lekcija |
Latvijas aizsargājamās teritorijas un aizsargājamie
augi, sēnes. |
2 |
|
Augu aizsardzības problēmas pasaulē un
Latvijā. Sarkanā grāmata, tās veidošanas principi, kritēriji,
struktūra. Latvijas Sarkanā grāmata. Sugu un biotopu izplatības un
aizsardzības savstarpējā saistība. Starptautiskās vienošanās par
augu sugu un biotopu aizsardzību, starptautiskā sadarbība. Bioloģiskā
daudzveidība. Latvijas biotopi – to veidošanās, attīstību noteicošie
faktori un aizsardzības aktualitātes. ES likumdošana Latvijas biotopu
aizsardzībā. |
4 |
lekcija |
Dzīvnieku sistemātikas problēmas. Jaunākais
Latvijas dzīvnieku valsts izpētē. |
2 |
lekcija |
Jaunākais dabas aizsardzības likumdošanā. |
2 |
lekcija |
Latvijas ievērojamākie dabaszinātnieki. |
2 |
lekcija |
III Programmas metodiskā daļa |
Šajā programmas daļā tiek
piedāvāts teorētisks mācību metožu apskats izmantošanai bioloģijas
mācību stundās, kā arī kritēriju izstrāde, pēc kuriem var novērtēt
skolēna darbu praktisko nodarbību laikā |
Bioloģijas mācību stundu metodika. Bioloģijas
priekšmeta saturs un metodes. Bioloģijas stunda. Ārpusklases un ārpusskolas
bioloģijas mācību formas. Mācību metodes: lauka prakse, interaktīvās
mācību metodes (grupu darbs, grupu projekti, diskusijas, debates, radošie
semināri, lomu spēles u.c.) |
2 |
lekcija |
Skolēna zinātniskā darba izstrāde.
Zinātniskais darbs, tā izstrāde un organizācija.
Tipiskās skolēna zinātnisko darbu kļūdas. |
2 |
lekcija |
Šūnu bioloģija.
Galvenās koncepcijas šūnu bioloģijā: šūnu
struktūra un metabolisms. Praktiskā daļa: Laboratorijas darbi, kas
atspoguļo galvenās koncepcijas. Laboratorijas eksperimentu organizēšanas
metodes: praktisko iemaņu attīstīšana, rezultātu savākšanas
metodes, rezultātu demonstrācijas metodes, rezultātu analīzes
metodes, eksperimentu plānošanas metodes. Skolēna praktiskā darba
novērtēšanas kritēriji. |
8 |
lekcija, praktiskais darbs |
Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas elementi
bioloģijas stundās - mikroorganismu ekoloģiskā un tautsaimnieciskā
loma. Vīrusi. Iedzimtības informācijas saglabāšana un evolūcijas
molekulārais līmenis. Jaunās biotehnoloģijas pamats – iedzimtības
materiāla pārveidošana ārpus organisma. Mikroorganismu, augu, dzīvnieku
klonēšana – bioloģiskās un ētiskās problēmas. Mikrobioloģijas
un biotehnoloģijas elementi veselības mācības stundās –
mikroorganismi, epidēmijas, infekciju izplatības ceļi. HIV bioloģija
un AIDS apkarošanas problēmas. Imunitātes pamatjēdzieni. Jaunās un
atkal parādījušās infekcijas. |
4 |
lekcija |
Mācību materiāli bioloģijā un vides izglītībā
Internetā. Vispārējs priekšstats par Internetā esošajiem materiāliem
(bibliotēku un izdevniecību datu bāzes, periodika, svarīgākās ar
vides un dabas aizsardzības jautājumiem saistītās organizācijas, mācību
stundu plāni, programmas un izstrādātie materiāli, nozīmīgākie
vides izglītības projekti pasaulē. Skolēnu iesaistīšanās kopējos
vides izglītības projektos Latvijā. Interneta izmantošana skolotāju
ikdienas darbā (Latvijas izglītības informatizācijas sistēmas
projekts, Interneta resurspunkts “Latvijas daba”, Virtuālā
sugu enciklopēdija u.c.) |
4 |
lekcija |
Vides zinību integrācija bioloģijā
Pamatprasības un pamatprincipi, plānojot vides zinību satura integrāciju
skolas mācību programmā. Vides zinību satura integrācijas metodes:
starppriekšmetu saikne (cross-curriculum), priekšmetiskā (vienā
vai vairākos mācību priekšmetos). Metodes un paņēmieni starppriekšmetu
tēmu plānošanā (mācību satura izstrāde, pamatojoties uz kādu
noteiktu tēmu, sagatavotas matrices izmantošana, atslēgas vārdu
lietošana utt.). Atsevišķu tēmu integrācijas piemēri, to izstrāde
un analīze. Vides zinību satura integrēšanas nozīme. |
2 |
lekcija |
IV Programmas praktiskā daļa |
Galvenais akcents tiek likts uz
praktiskajām nodarbībām, ietverot gan laboratorijas darbus, gan
praktiskās nodarbības dabā, gan darbu ar datoru |
Šūnu bioloģija. Datoru izmantošana
laboratorijas darbos. |
6 |
laboratorijas darbs |
Augu noteikšana un biotopu pazīšana.*
Kā pēc sugām un struktūrām novērtēt
biotopu nozīmīgumu, aizsardzības nepieciešamību un nepieciešamos
aizsardzības pasākumus? |
8 |
praktiskie darbi dabā |
Interneta un multimediju tehnoloģiju izmantošana
bioloģijas mācību stundās: Interneta ABC. Interneta resurspunkts
“Latvijas daba”. Materiāla meklēšanas iespējas tīklā. Meklētāju
veidi, meklēšanas nosacījumi. Atrastā materiāla saglabāšana un
nokopēšana, izmantošanai mācību stundu sagatavošanai vai arī mācību
stundā. Izdales un prezentācijas materiālu izveide un noformēšana.
Materiālu demonstrācija, izmantojot kodoskopu un datortehniku: LCD
paneli, LCD projektoru. |
18 |
lekcijas, praktiskie darbi ar datoru |
Kopīgais stundu skaits |
72 |
|
|