Pieauguša cilvēka mācīšanās īpatnības

Pieauguša cilvēka mācīšanās īpatnības

Pedagoģijā viens no svarīgākajiem uzdevumiem ir nodrošināt skolēna kā līdztiesiskas personības dalību saskarsmē. Pieaugušo izglītībā šī īpatnība nav izteikta vai vispār nepastāv. Līdztiesisku saskarsmi var mācīties saskarsmes procesā – šī pieeja lauž tradicionālo normatīvismu pedagoģijā un maina mācību procesa raksturu, nostiprinot horizontālas attiecības starp saskarsmes (mācību procesa) partneriem vertikālo attiecību vietā, kas raksturīgas normatīvajam procesam. [46, 110. lpp.].

Kā norādīts grāmatā “Prime the JCI coaching course” [35], tad darbojoties ar pieaugušajiem, jāņem vērā viņu mācīšanās īpatnības:

Darbojoties grupā, jāņem vērā, ka grupas līdzgaitnieki (peer) samērā viegli ietekmē cits citu.
Pieaugušie var būt samērā aizspriedumaini.
Viņi ir konservatīvi un piesardzīgi.

Pieaugušo apmācības procesā ir izšķirami četri līmeņi:

Cilvēkam jābūt pārliecinātam par savām vajadzībām - par to, ko viņš grib iemācīties (vai nu tās ir zināšanas, prasmes, ieradumi vai citu spēju attīstīšana)
Viņam ir jāsaprot tieši kā īstenot savas vēlmes
Viņam patiešām reāli jāvēlas (intelektuāli vai emocionāli) un jāpieņem lēmums iegūt zināšanas
Cilvēkam arī ir jārīkojas, lai šīs nepieciešamās zināšanas arī iegūtu.

 

Lapu atjaunoja Mārtiņš Pētersons
EU ESF LU LU BF Latvijas Daba 29.02.2008