Kā notiek jaunu jēdzienu apgūšana

Kā notiek jaunu jēdzienu apgūšana?

Mācīšanās ir nepārtraukts un cilvēka mūža garumā process, kas sastāv no sekojošiem posmiem – skat. attēlā “Mācīšanās posmi”.

Mācīšanās posmi. [35, 1-2 p)

Šo posmu izmantošana pieaugušo izglītībā:

1. posms. Pieredze. Bieži vien balstoties uz pieredzi, cilvēks maina savas domas par vienu otru jautājumu.

2. posms. Reflektēšana. Pieredze var veicināt reflektēt cilvēkā iespēju veikt izmaiņas. Tā varētu būt vērsta uz savas izturēšanās novērtēšanu, sava ieguldījuma novērtēšanu konkrētā situācijā.

3. posms. Teoretizēšana. Ja cilvēks ņem vērā savu pieredzi, tad viņš var vispārināt un izdarīt secinājumus. Viņš ir spējīgs attīstīt savu teoriju.

4. posms. Pārbaude. Gala rezultātā sava izveidotā teorija tiek pārbaudīta praksē - vai tā darbojas. Ja tas izdodas, tad paveiktais kļūst par daļu no iegūtajām zināšanām vai prasmēm. Jā teoriju praksē neizdodas realizēt, tad iegūtais nepazūd, bet tiek modificēts vai sadalīts pa atsevišķām sastāvdaļām un atkal no jauna pārbaudīts praksē.

 

Lapu atjaunoja Mārtiņš Pētersons
EU ESF LU LU BF Latvijas Daba 29.02.2008